Rawatan Beta Talasemia

June 21st, 2012


Rawatan Herba dan Akupuntur Beta Talasemia (Anemia)

Talasemia adalah salah satu daripada punca umum yang menyebabkan anemia di seluruh dunia.

Ia adalah satu gangguan genetik yang diwarisi dari satu generasi ke generasi seterusnya. Individu yang membawa Talasemia tidak mempunyai gen normal untuk membuat rantai globin untuk sintesis hemoglobin. Kehilangan gen alfa atau beta menyebabkan talasemia alfa atau beta. Talasemia adalah melibatkan rantaian globin lain tetapi bentuk alfa dan beta adalah kepentingan klinikal terbesar. Kejadian pembawa Talasemia di Singapura mungkin lebih tinggi daripada 4%.

Hemoglobin dalam sel darah merah yang membolehkannya berfungsi dalam pengangkutan oksigen. Kadar yang tidak mencukupi hasil sintesis hemoglobin akan menyebabkan anemia dan penghantaran oksigen ke seluruh tisu akan merosot. Walaupun terdapat banyak variasi Talasemia di peringkat gen, ungkapan klinikal sel-sel kecil (microcytic) dan tidak berwarna (hypochromic) merah adalah universal.

email
RAWATAN ALTERNATIF

Apakah Beta Talasemia utama?

Anemia yang serius (Kekurangan Darah) akan diwarisi dari dua gen beta Talasemia luar biasa, satu daripada setiap ibu bapa.

Pesakit  Beta Talasemia utama tidak cukup kuat untuk menghasilkan sel-sel darah merah yang matang, Oleh itu ia menjadi pucat dan anemia. Kekurangan sel darah merah yang matang yang membawa oksigen ke seluruh badan seseorang tidak boleh hidup terlalu lama. Sel darah merah adalah penting untuk kehidupan. Kadangkala ia juga dikenali sebagai anemia, Cooley, penyakit Talasemia atau anemia Mediterranean.

Pada usia 3 bulan keadaan kanak-kanak  ini akan menjadi sangat pucat, lesu, hilang selera makan dan gagal untuk berkembang maju, dan kebiasaanya mati ketika berumur antara 1 hingga 10 tahun. Tetapi dengan penjagaan perubatan yang  sepatutnya mereka mungkin boleh  hidup lebih panjang.

Bagaimana Beta Thalasemia utama dirawat?

Jika boleh hidup sehingga dewasa, seseorang yang dilahirkan dengan tahap serius dalam penyakit ini akan bergantung sepenuhnya kepada pemindahan darah, yang perlu diberi kira-kira setiap empat hingga enam minggu, untuk meneruskan kehidupan.

Tiada rawatan yang sebenar untuk beta talasemia utama dalam perubatan herba Cina moden. Walaupun transplantasi sumsum tulang mempunyai beberapa bentuk rawatan, kadar kejayaannya tidak menentu.

Keadaan anemia yang  disebabkan oleh kekurangan zat besi, individu tersebut masih lagi mampu untuk mengambil zat besi dari makanan yang mereka makan. Ini akan digabungkan dengan zat besi di dalam darah mereka yang terdapat semasa pemindahan darah. Zat besi yang berlebihan juga boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius.

Untuk menyingkirkan zat besi berlebihan, orang-orang yang menghidapi Beta Talasemia Utama biasanya perlu menyuntik diri mereka dengan ubat khas yang dikenali sebagai penundaan. Rawatan ini akan dipantau dan diselaraskan mengikut keperluan individu. Dengan penjagaan Perubatan yang baik, sokongan keluarga dan galakkan sosial, orang-orang yang menghidap  Beta Talasemia Utama mampu untuk berhadapan dengan keadaan penyakit mereka.

Apakah perbazaan Beta Thalasemia Utama dengan Beta Thalasemia Kecil

Beta Talasemia Kecil tidak ada penyakit dan kebiasanya tidak boleh diwarisi . Ia adalah penting apabila seseorang itu untuk mengetahui jika mereka mempunyai anak berkemungkinan anak-anak ini akan mewarisi gen luar biasa ini dari kedua-dua ibu bapanya.

Beta talasemiaUtama (penyakit) adalah satu masalah darah yang serius. Individu yang menghidapinya tidak dapat membuat sel darah merah yang cukup sihat dan bergantung kepada pemindahan darah sepanjang hidup mereka.

Entry Filed under: Sakit Anemia,Sakit Thalasemia


Most Recent Posts